mandag den 27. januar 2014

Frygtet og berygtet: Water marble!

Godaften på bloggen

Jeg vil vise jer en water marble - som jo måske er neglebloggerens største frygt (i hvert fald min)! En water marble kan let gå galt fordi mange ting skal harmonere - og fordi det kræver tålmodighed.

Jeg valgte at bruge to farver til denne water marble, men i princippet kan man jo bruge alle de farver man vil! Jeg har brugt OPI 'Alpine Snow' og Essie 'Cute As A Button'.

Dette er et ret langt indlæg - så er I advaret!




En water marble går (ganske kort forklaret) ud på, at man har noget vand i et glas, hvor man stille og roligt drypper neglelak på overfladen af flere omgange - så tegner man et mønster med en rosenpind i lakken og dypper en negl i vandet. Man gentager processen til hver negl. Det er for svært på tekst at forklare præcist hvordan man gør, men jeg kan henvise til My Simple Litte Pleasures på Youtube, som er rigtig god til at forklare hvad hun gør - og så laver hun bare nogle fantastiske designs. Endvidere kan jeg henvise til Peak A Punch Polish (også på Youtube), som i denne video laver et design, der minder rigtigt meget om det, som jeg har lavet til dette indlæg.

Mine egne erfaringer siger mig, at det først og fremmest er en god ide, at se om lakkerne overhovedet kan sprede sig i vandet. Jeg har tit haft ideer til water marbles, som jeg har måttet opgive fordi lakken ikke ville sprede sig på overfladen - og nej, man kan ikke vide det i forvejen - man er nødt til at prøve sig frem.
Derudover er det godt, at have en base på plads inden man dypper neglene i vandet - til mit design lagde jeg to lag af OPI 'Alpine Snow' - og jeg brugte derefter både 'Alpine Snow' og 'Cute As A Button' til at danne mønsteret i vandet. Som tommelfingerregel kan man bruge den mest lyse lak i designet som base.
Jeg bruger en rosenpind til at lave mønsteret, og jeg bruger demineraliseret vand (som kan købe i de fleste supermarkeder) til at lave mønstrene i - og vandet skal have stuetemperatur.
Nogle foretrækker at sætte tape om neglene inden man dypper dem... men jeg er bare ikke så gode venner med tape - så jeg renser af med acetone bagefter. En læser gjorde mig dog for nyligt opmærksom på, at man kan bruge peel off base coat (eller trælim/skolelim) rundt om neglene, som man lader tørre, inden man går i gang med dypperiet - så skulle det kunne hives af bagefter. Men jeg har ikke selv prøvet denne metode, så jeg kan ikke stå inde for den - men jeg vil gerne prøve den en dag.

Dette er faktisk kun anden gang jeg laver en water marble - men jeg kan til gengæld se, at min (generelle) teknik og forståelse for lak er blevet langt bedre i forhold til sidst jeg lavede en water marble, hvilket også snart er to år siden! Så derfor: leg med det! Denne teknik kræver lidt tålmodighed - og så er det vigtigt at forstå, at en water marble sjældent bliver perfekt. Det er ikke så åbenlyst på disse billeder, men der kom f.eks. lidt luftbobler i lakken, men det er umiddelbart kun noget man selv lægger mærke til!

Jeg synes selv at resultatet blev rigtig fint, det ligner de der bolsjer med fløde/jordbær-smag (hvilket faktisk slet ikke var intentionen!). Det første billede gengiver farverne bedst.






Lakkerne er fra Billigvoks.dk.

- Maria


8 kommentarer:

  1. Halløjsa, det var mig der gav tippet om at bruge enten latex eller skole/trælim til at dække af med når man har gang i noget griset neglekunst - for jeg giver dig helt ret i at tape er bøvlet og hæmmer mobiliteten! Du skrev at du ikke havde set de afdækningsmetoder, så her er to links:

    http://www.thenailasaurus.com/2013/01/kiesque-liquid-palisade-review.html
    The Nailasarus anmelder Liquid Palisade, som reelt bare er rosatintet latex i en eyelinerbøtte til en horribel ml-pris. Man kan snildt købe noget flydende latex i en hobbyforretning og hælde en sjat i en tom neglelaksflaske og bruge det. Man kan naturligvis også bare bruge latexen direkte fra bøtten, men det kræver at man renser penslen med det samme, for hvis latexen når at tørre er penslen ødelagt.

    http://colorbyte.se/2013/11/nail-art-sunday-black-and-white/
    Colorbyte har i stedet brugt trælim med fint resultat. Mange peel-off baser er jo reelt en form for skole- eller trælim. Dette kan man jo også bare hælde i en tom neglelaksflaske for handy brug.

    Begge metoders effektivitet er naturligvis afhængig af ens egen evne til at holde tunden lige i munden og pensle det valgte middel tæt på neglen;)

    Den dovne variant er at male noget vaseline, læbepomade eller andet fedt på huden omkring neglene og derefter tørre neglelakken af. En metode, jeg ikke har eller vil prøve! Jeg tror, jeg bliver for stor en klodsmajor med fedtede fingre.. Og er bange for at jeg ville tvære noget ud på neglene og risikere bobler eller chipping i manicuren.

    Jeg håber det er oki jeg har lagt de to links her i kommentaren. Jeg kender ikke de to kvinder personligt og har kun gjort det som en oplysning, ikke som reklame

    SvarSlet
    Svar
    1. Ooog efter at have skrevet den halve bibel, vil jeg sige at dine jordbærbolchenegle er superfine! Du har inspireret mig til at kaste mig over vandmarmorering igen:) Og cool at du linkede til metoden!

      Slet
    2. Ha, ha - tak Else! Det er helt i orden med links - det er jo i en ganske god mening. Og jeg skal helt sikkert prøve en eller flere af metoderne - det er bare lige med at få købt tingene til det. Jeg gik i to år uden at lave water marble, fordi jeg ikke havde demineraliseret vand - det er jo ikke fordi det er dyrt, det er bare noget man glemmer at købe :-) Så om to år kan jeg måske fortælle om mine erfaringer med disse metoder på bloggen ;-)

      Men igen tak for links!

      Slet
  2. Du er simpelthen så god til negle designs! Er viiiiild med dine jordbær bolche negle :-D

    SvarSlet
  3. Jeg prøvede det, for ikke så lang tid siden, uden held. Men måske skal jeg prøve igen, når jeg kan se du gør det så godt, du er en evig inspiration:-) thumbs up👍

    SvarSlet